Menu
EUR
Goede voornemens 2023

Goede voornemens 2023

Het is weer bijna het einde van 2022 en dit is een mooie tijd om jezelf weer eens flink aan het werk te zetten! Het is een tijd om uw goede voornemens uit de kast te trekken voor 2023. Zijn ze afgelopen jaar niet gelukt? Geen probleem! Met een springtouw geef jij je work-outs een boost en zal jij in no-time topfit zijn in het nieuwe jaar! Laat kerst en oud en nieuw maar komen want jij bent er helemaal klaar voor!

Is jou goede voornemen om de overtollige kilootjes eraf te trainen? Dan kan je het beste op zoek gaan naar cardiotraining waarmee je snel calorieën kan verbranden. Traditionele cardio-oefeningen zoals hardlopen, wandelen en zwemmen bieden allemaal uitstekende manieren om kilo’s kwijt te raken. Maar ze zijn niet voor iedereen weggelegd. Zoek jij een makkelijke en leuke manier om die calorieën te verbranden dan kan je ook eens kijken naar een springtouw training, waarmee je gemakkelijk je hartslag kunt verhogen en vet kunt verbranden met enkel en alleen een springtouw. Deze is al te koop voor nog geen tientje!

Maar wat is nu het verschil tussen de sport springtouw trainingen die je kan doen en de spelletjes die je vroeger op het schoolplein speelde?  Een goede HIIT (high intensity interval training) springtouwtraining omvat verschillende springtechnieken die elk je lichaam op verschillende manieren testen. Door verschillende soorten sprongen te maken train je verschillende spiergroepen en train je je coördinatie.

Wat zijn de voordelen van een springtouw?

De lijst met voordelen is ontzettend groot! het grootste voordeel is dat het gewoon een ontzettend leuke manier is om lekker met cardio bezig te zijn. Zet je favoriete muziek aan en springen maar! Springtouwen is door de verschillende sprongen niet saai in vergelijking met hardlopen, waar je 30 minuten eentonig aan het rennen bent.

touwtjespringen verbetert je houding

Veel mensen zitten vandaag de dag veel te veel en met een verkeerde houding. Een langdurig gebogen houding zorgt er echter voor dat de schouders slap worden en naar voren gaan hangen. Hierdoor ontstaat een ronde rug waar veel mensen last van zullen krijgen. Deze klachten uitten zich meestal in de vorm van klachten in het gebied van de onderrug en de tussenwervelschijven.

Met een springtouw en de juiste springtouwtechniek daarentegen kan je de schouderbladen naar achteren laten trekken en maak je op die manier de ruggengraat recht.

Welke spieren train je allemaal met springtouwen?

Met springtouwen komen de volgende spieren in actie:

Primaire doelspieren:

  • Kuitspier ( Musculus triceps surae): bij het afzetten en omhoog springen zijn je kuitspieren actief. Het veroorzaakt flexie in je kniegewricht, maar ook je voetspieren werken hard mee.
  • Voorste bovenbeenspier ( Musculus quadriceps femoris): de vierkoppige dijbeenspier is verantwoordelijk voor het rechtop komen vanuit hurkzit. Ook moet deze spier veel werk verzetten bij het dempen en springen.

Secundaire spieren:

  • Rechte buikspier ( Rectus abdominis ): de rechte buikspier is een belangrijke houdingspier. Hij helpt je om je evenwicht te bewaren bij het springen.
  • Rugstrekker ( Erector spinae ) : de belangrijkste functie van de onderrugspieren is het recht houden van je wervelkolom en je hoofd. De spier is ook actief betrokken bij het touwtjespringen.
  • Polsspieren: de continue draaibeweging tijdens het touwtjespringen komt vanuit je polsen. Er zijn 16 verschillende spieren bij de bewegingen betrokken.

Wetenschappelijk bewezen

Er zijn verschillende studies die de gezondheidsvoordelen aantonen van springtouwen. Een studie uit 2017 testte de effecten van touwtjespringen versus fietsen bij volwassenen met overgewicht. Zowel de longfunctie als de Body Mass Index verbeterden aanzienlijk in de springtouwgroep. Een ander onderzoek uit 2021 toonde aan dat touwtjespringen kan helpen bij het opbouwen van een verhoogde botdichtheid en het verminderen van het risico op botbeschadiging. 

Het is een van de meest simpele trainingsapparaten maar de voordelen van een springtouw lijken eindeloos.

Springtouwtraining voor dummies

Elke springtouwtraining begint natuurlijk met een goed springtouw. Zorg ervoor dat je springtouw de juiste lengte heeft Een springtouw met de juiste maat kan je work-out maken of breken – te lang en je touw sleept over de grond, te kort en je struikelt over je touw. 

We kunnen ons voorstellen dat het voor jou lang geleden is dat je een springtouw in je handen hebt gehad. Voor de meeste van ons is de basisschool de laatste periode geweest waarin we hiermee in aanraking zijn gekomen. Hier hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet om je op gang te helpen!

  • Spring op je tenen, niet op je hielen. Hierdoor spring je soepeler en zal je meer in het ritme kunnen springen.
  • Houd het touw dicht bij je lichaam. Touwtjespringen doe je door je polsen. niet met je armen. houdt het springtouw dicht naast je.
  • Beweeg het touw met je polsen, niet met je armen. Nogmaals, dit is de beste manier om een ​​efficiënt pad voor het touw te creëren.

Over ons

Bij Springtouw.nl zijn we ervan overtuigd dat iedereen fitter en sterker kan worden met minimale inspanning. Het hedendaagse leven is hectisch en druk en veel mensen hebben moeite om aan hun dagelijkse portie lichaamsbeweging te komen. Heb jij ook weinig tijd en geen zin om naar een dure sportschool te gaan? Dan hebben we voor jou de ideale producten om ook fitter te worden. Hiermee hopen we dat ook jij je goede voornemens in 2023 waar kan maken!

 

Op naar een mooi 2023!

 

Met sportieve groet,

 

 

 


Reacties (0)

There are no comments yet, be the first one to comment

Recente artikelen

29-11-2022
Springtouw

Tags

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over onze laatste acties
Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

0
Vergelijk
Start vergelijking

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »